!!! Prodejna Klatovy - v červenci a srpnu bude otevřeno pouze v pondělí 9:00 - 17:00. Objednávky z eshopu v červenci a v srpnu odesíláme pouze v pondělí !!!

Diferenciace křidélek polopatě

K čemu vůbec křidélka na letadle jsou je jasné - k naklánění letadla podél podélné osy. Pohybují se vždy v páru proti sobě, proto je snadné osadit je na jeden kanál pomocí V-kabelu. Princip jejich činnosti je patrný z tohoto obrázku.

kridelka_1

Na straně, kde jde křidélko nahoru vztlak klesá, na straně, kde jde dolů stoupá, proč tomu tak je si povíme jindy, prostě to tak je. Z toho důvodu se model naklání na stranu kde je vztlak menší - větší vztlaková síla tlačí křídlo s křidélkem dole nahoru.

Jenže - když se podíváte na profil křídla v řezu, u většiny modelů je nesouměrný - tj. horní strana je více vypouklá - delší, což je i principem letu - vzduch kolem delší plochy horní strany křídla proudí rychleji (a snižuje se jeho tlak) než pod dolní a aby se to vyrovnalo vzniká vztlaková síla, která zvedá letadlo nahoru.

Lze si to zapamatovat takto: tím, že je křídlo vypouklé nahoru, je křidélko jaksi v zákrytu profilu křídla, takže na horní straně křídla není tolik účinné. Je to patrné z tohoto obrázku.

kridelka_2

Aby se křidélko dostalo do záběru v horní poloze, musí se vychýlit víc.

Vychýlené křidélko totiž nejen, že zvyšuje vztlak, ale také model brzdí - tím, že je křidélko v horní poloze v zákrytu profilu, tedy méně účinné, na této straně brzdí méně než křidélko vychýlené dolů. Jednu stranu modelu tedy vlastně brzdíme méně než druhou, a tím model při náklonu zatáčí na opačnou stranu - vylétává ze zatáčky.

Abychom tomu předešli, použijeme diferenciaci a tím rozdílné aerodynamické brždění na každé straně křídla eliminujeme.

Jakou diferenciaci použít? Tedy o kolik větší má být výchylka nahoru? To je různé u každého modelu. Většinou to řeší návod, nebo to musíme vyzkoušet. Obvykle se používá poloviční výchylka směrem dolů, 60:40 atd. Čím je tlustší a nesouměrnější profil, tím je větší je diferenciace. U modelů se souměrným profilem křídla se diferenciace nepoužívá a výchylky jsou shodné - typicky se jedná o některé akrobatické modely.

Tedy pro správný letový projev modelu s nesouměrným profilem křídla je nutná diferenciace křidélek - vychýlením správně diferenciovaných křidélek docílíme pouze rotaci kolem podélné osy. Samozřejmě není nezbytně nutná, létá to i bez ní - létají i modely bez křidélek, ale s jejím použitím docílíme hladšího letového projevu.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení