!!! Prodejna Klatovy - v červenci a srpnu bude otevřeno pouze v pondělí 9:00 - 17:00. Objednávky z eshopu v červenci a v srpnu odesíláme pouze v pondělí !!!

ESC, BEC, UBEC, SBEC - kdo se v tom má vyznat?

Regulátory a spol polopatě.

Označení těchto věcí a orientace v nich dělá začátečníkům skutečně často v hlavě guláš, tak se na to podíváme a zatím pěkně jednoduše, aby nám článek moc nenakynul, později přidáme ještě další díl.

Model je poháněný nejčastěji střídavým elektromotorem (brushless) a pro zjednodušení 3 článkovým akumulátorem s napětím 12,6 V. Vzhledem k tomu, že chceme otáčky motoru bezdrátově řídit, potřebujeme nějaké zařízení, které to umožní. Tímto zařízením je takzvaný ECS - electronic speed controler - elektronický regulátor otáček nebo zkráceně regulátor. To je elektronické zařízení, které dostává signály z přijímače a podle nich řídí otáčky motoru - zpacovává elektrickou energii z AKU do podoby vhodné k roztočení bezkartáčkového motoru - starší typy kartáčkových motorků stačilo řídit zvyšováním nebo snižováním napětí. Do regulátoru vedou 2 silové vodiče + a - a řídící kabel z přijímače a z regulátoru 3 silové vodiče do motoru, označené nejčastěji červeně, černě a žlutě. Jejich označení je v podstatě zbytečné, protože motor lze zapojit jakkoliv, prohozením 2 vodičů se změní smysl otáčení motoru - je třeba to vždy nastavit podle pozice motoru a typu vrtule. Existují ještě starší typy s více vodiči, které posílají do regulátoru informace o aktuální poloze statru vůči rotoru, těmi se již zabývat nebudeme - v dnešní době již funguje většina motorů bez senzorů - regulátor zjišťuje vzájemnou polohu statoru a rotoru pomocí vysokofrekvenčních pulzů. Pomocí nich i motor pípá a sděluje tak například aktuální nastavení regulátoru, chyby a podobně.

Na tomto obrázku vidíme odkrytovaný 70A regulátor

ESC RED BRICK

Hodnota A znamená maximální možné proudové zatížení regulátoru - to závisí na počtu článků AKU, typu a velikosti vrtule a motoru. 70A je již z větších typů. Je vhodné použít silnější regulátor než je maximální plánovaný odběr proudu, protože se regulátor méně zahřívá, nelze nikdy použít slabší - pozor i zvětšení vrtule o pouhých 10% způsobí nárůst příkonu o 60%. Je třeba vždy počítat se všemi proměnnými v plánovaném pohonu.

Čip ATMEL uprostřed zpracovává signály z přijímače a pomocí 3 řídících čipů na pravé straně u kabelů k motoru spíná pole výkonových tranzistorů, které jsou z druhé strany regulátoru a jsou chlazeny pasivním hliníkovým chladičem.

red brick 2

red brick 3

red brick 1

Tak - aby to nebylo tak jednoduché, serva a přijímač potřebují napájení 5 nebo 6 voltů. Abychom nemuseli vozit další akumulátor s tímto napětím, existuje zařízení BEC (battery eliminating circuit) - stabilizátor napětí, které mění napětí akumulátoru např. na začátku zmiňovaných 12,6V právě na 5 nebo 6 V.

BEC může být vestavěn jako další obvod s ESC v jednom zařízení, nebo může být zvlášť. Výhoda vestavěného řešení je pouze v úspoře místa a hmotnosti. Může se totiž stát, že při přílišném zatížení ochraná elektronika ESC odpojí a to znamená ztrátu napájení i k ovládání modelu. Oddělené řešení vidíme zde:

pohonna soustava 2

Nahoře vlevo odpojený chladič ESC RED BRICK, zabudovaný do nového pouzdra k montáži vně trupu, vpravo původní smršťovací pouzdro, uprostřed ESC a dole BEC - výstupní napětí se nastavuje propojkou - jumperem.

Na tomto obrázku vidíme celou pohonnou soustavu s malým 6 kanálovým přijímačem:

pohonna soustava

BEC je napájen odbočkou z AKU (nezapojeno) a přijímač je napájen z BECu přes konektor BAT - kabel je protažen odrušovacím kroužkem. Výhoda tohoto řešení je jasná - nemusíme vozit přijímačový AKU a hlídat jeho napětí, ale zároveň nevypadne ovládání při přehřátí ESC. Mimochodem tento RED BRICK vestavěný BEC vůbec nemá, ale o tom v dalším článku. Je možné použít ESC s vestavěným BECem a zároveň externí BEC - v tomto případě je však nutné přerušit červený plusový vodič z ESC do přijímače. Toto řešení je na následujícím obrázku. ESC RED BRICK sice má také 3 žilový kabel z přijímače, ale používá pouze černý (-) a bílý (signál).

pohonna soustava 2

Existuje více typů BECů i regulátorů, ale o tom příště, včetně popisu jejich funkcí.

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení