!!! Prodejna Klatovy - v červenci a srpnu bude otevřeno pouze v pondělí 9:00 - 17:00. Objednávky z eshopu v červenci a v srpnu odesíláme pouze v pondělí !!!

Modelářské elektromotory - 1. díl

Elektromotory - přehled úvodem

Elektromotory jsou klíčovou součástí pohonu a je kolem nich spousta nejasností. V tomto seriálu se pokusíme většinu z nich srozumitelnou a hlavně stručnou formou objasnit.

V současné době se v modelech letadel, vrtulníků a koptér používají ve valné většině tzv. bezkartáčové stejnosměrné motory (BLDC - brush less direct curent), špatně označované jako střídavé. Toto označení vzniklo zřejmě tím, že do nich vedou z regulátorů 3 vodiče a tedy připomínají skutečné třífázové elektromotory na střídavý proud, používané ve strojích - z běžného života známé třeba z míchaček na maltu, cirkulárek a podobně. Mají s nimi však společné jen to, že se točí a vykonávají práci, jinak je princip funkce odlišný.

Tyto motory BLDC motory se vyrábí už dlouho a používají se např. v CD mechanikách, magnetofonech, počítačových ventilátorech a všude tam, kde je třeba tichý chod bez rušení s možností přesného řízení a velmi dlouhá životnost. Tyto motorky mají však velmi malý výkon, proto je dlouho nebylo možné používat k pohonu modelů nebo v jiných náročnějších aplikací.

Zde vidíme otevřený motorek z disketové mechaniky - umožňuje tichý pohon diskety bez rušení s velmi dlouhou životností. Výkon je samozřejmě mizivý a pro jiné použití je tento motor nevhodný.

640px-floppy-drive-spindle-motor-open-jpg

Prvním problémem byla neexistence velmi silných neodymových magnetů a druhým neexistence výkonových tranzistorů, které jsou schopny v regulátorech spínat značné procházející proudy. Bez silných magnetů a velkých proudů prostě nelze dosáhnout s bezpečným nízkým napětím velkých výkonů, potřebných pro pohon. Vše je ale vyřešeno a BLDC motory jsou nyní nejpoužívanějším typem.

Princip jejich funkce vychází z klasických motorků s komutátorem a kartáčky, zná je každý a jsou všude - v hračkách, autíčkách z autodráhy, ve vážnější modelařině potom v miniaturizovaných verzích v servech a podobně. Jejich předností je jednoduchost, nevýhodou potom hlavně jejich řídící prvek, kterým je komutátor a kartáčky. Ty se opalují a jiskří, mají proto omezenou životnost a způsobují rušení. Dosud se však používají třeba v levných malých modelech aut, protože mají velký kroutící moment již od okamžiku rozběhu.

stejnosmerny-jpg

BLDC motory komutátor a kartáčky nemají a odpadají u nich výše zmínené problémy. Jejich životnost omezuje v podstatě jen životnost ložisek, to jsou jejich jediné mechanické součásti. Resp. ony tyto motory komutátor i kartáčky mají a to v elektronické podobě, jejich úlohu zastává regulátor otáček, který tvoří s motorem nedílný celek. BLDC motor bez regulátoru nemůže fungovat.

Tyto bezkartáčkové motory se dělí ještě na dva podtypy - tzv. outrunnery (nazývané také oběžky) - motory s rotačním pláštěm, kdy je stator s cívkami pevný a okolo něj se točí plášť s magnety

outrunner-jpg

a inrunnery, kdy jsou cívky v plášti a rotorem je dvoupólový magnet. Inrunnery dosahují opravdu vysokých otáček až desítek tisíc za minutu a používají se k pohonu např. dmychadel.

inrunner-jpg

Outrunnery mají otáčky nižší, ale zato mají větší kroutící moment, takže mohou napřímo pohánět vrtule. Potom ještě existují outrunnery s pevným pláštěm, kdy je celý motor zapouzdřen, např. kvůli snadnější ínstalaci do modelu.

32816-5-jpg

BLDC motory jsou potom ještě se senzory a bez senzorů - těch je nyní většina. Senzory udávají regulátoru polohu rotoru vůči statoru, v bezsenzorových motorech se tato poloha indikuje analýzou napětí - to si probereme v jednom z příštích dílů.

Příklad senzorového motoru a regulátoru vidíme zde, používají se třeba v modelech aut, kde je nutný velký kroutící moment od nízkých otáček.

inrunner-senzored-jpg

Tolik krátce úvodem, v dalších dílech začneme postupně rozebírat vše, co se elektromotorů týče.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení