!!! Prodejna Klatovy - v červenci a srpnu bude otevřeno pouze v pondělí 9:00 - 17:00. Objednávky z eshopu v červenci a v srpnu odesíláme pouze v pondělí !!!

Modelářské elektromotory - 3. díl

Elektromotory - velké zmatky ve značení

Minule jsme si ve stručnosti popsali, jak motory fungují, dnes se podíváme na jejich označování. Problém je, že každý výrobce si motory značí po svém a není v tom žádný systém, proto se na číselné značení není příliš možné spoléhat a motory je třeba vybírat podle technických dat - rozměrů, otáček na volt, maximálního povoleného proudu, počtu článků akumulátoru, doporučené velikosti vrtule a tak dále.

Například výrobce AXI značí motory velikostí statoru. Jejich motor 2826/6 má právě rozměr statoru 28x26 mm, ale vnější rozměr pláště je 35x54mm.

axi28266-gif

Stejně značený motor Turnigy XP 2826/6 (oblíbený tuningový motor třeba do Bety 1400) má rozměr pláště 28x26 mm, což je z principu značení logičtější, protože uživatel si snáze představí vnější rozměr, než velikost statoru uvnitř pláště.

d2826-62200-jpg

Číslo za lomítkem potom označuje počet závitů vodiče na každé cívce. U motoru Turnigy XP 2826/6 je jich šest, u motoru 2826/10 je jich 10. Když se na cívky podíváte, uvidíte ale mnohem víc závitů než 6 nebo 10.

282610-jpg-805

Je to tím, že každý vodič je spletený z několika slabších drátků, aby to bylo ohebné a více tvárné. Pokud byste vinutí rozmotali, zjistili byste, že závitů je skutečně jen 6 nebo 10. Stejný motor s více závity na vinutí má nižší otáčky, lze ho proto provozovat s akumulátorem s menším počtem článků nebo naopak při použití vícečlánkového akumulátoru dosáhnout vyšších otáček, ale také je nižší proudová zatížitelnost takového motoru (více závitů znamená delší kabely a tím pádem jejich větší odpor a vyšší zahřívání). 2826/6 má proudovou zatížitelnost 34A, 2826/10 jen 21A. O tom více příště, dnes zůstaneme jen u značení.

Dalším způsobem značení motorů je podle odpovídající třídy žhavících motorů. Dělá to tak například Turnigy nebo E-flite. Pokud je nějaký model třídy .60, znamená to, že je určen na žhavící motor 0,6 kubických palců, tedy zhruna 10 kubických centimetrů. Podobný výkon potom poskytne třeba elektromotor Turnigy G60 ( = glow .60) nebo Eflite Power 60 a podobně.

g60-400-jpg-160

Jiným způsobem je značení podle maximální hmotnosti modelu. Kupříkladu motor Turnigy Park 300 nebo Eflite Park 300 jsou určeny pro modely s maximální letovou hmotností kolem 300 gramů.

eflm1150-jpg

Jak je vidět, tak značení opravdu není jednotné. Jak se v tom vyznat? Předně vybírat motor podle doporučení výrobce modelu. Například zde popsaný model Hangar 9 Piper J3 Cub je konstruovaný na žhavík .40 - .52 nebo na elektromotor Eflite Power 46. Pokud chceme nějaký jiný motor, zjistíme si jeho rozměr (50x55 mm), výkon (800W) a otáčky (670kV) a podle těchto parametrů vybereme něco podobného a neuděláme chybu. Pokud výrobce žádný motor nedoporučuje, řídíme se podle obecných pravidel - otáčky na volt, hmotnost a výkon motoru atd. O tom si něco povíme v dalším dílu tohoto seriálu.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení