Víte, že do TRX-4 si můžete nainstalovat základní telemetrická čidla aniž byste použili doplňkový rozšiřující modul telemetrie? Jedná se o dva podstatné parametry, které budete mít zobrazeny na displeji vašeho mobilního telefonu - teplotu motoru a napětí pohonné baterie. Podíváme se, jak na to.
První, co potřebujete je Bluetooth modul do vysílače TQi. To je zcela základní věc, kterou by měl každý mít, protože pomocí něho si můžete aktualizovat firmware ve vysílači, přijímači TSM a regulátoru otáček.
Pomocí modulu také v aplikaci Traxxas Link nastavíte parametry modelu - citlivost řízení, tréninkový režim, tempomat a vše další, které se jinak složitě a nepřehledně nastavuje pomocí červených tlačítek a programovacího pavouka. Modul vám stačí jen jeden, pomocí vysílače TQi z TRX4 můžete ovládat všechna auta Traxxas.
V základní obrazovce Dashboard máte v základu 4 budíky a jeden ukazatel max. rychlosti, to nás nebude zajímat, bude nám to ukazovat jen napětí baterie a teplotu motoru. Teplota je důležitá, při rychlé jízdě v horku a náročném terénu se motor může přehřát a dokonce spálit, teplota motoru by neměla překročit zhruba 60°C. Budeme potřebovat dlouhý senzor teploty motoru TRA6521 a k němu držák čidla na motor TRA6535. Ten není úplně nutný, můžete to něčím nahradit.
Čidlo nainstalujete na motor podle fotky, pod čidlo dáte gumičku z balení držáku, kabely protáhnete pod ložem akumulátoru, aby to mělo nějakou štábní kulturu.
Šedý konektor na čidle zapojíte do portu přijímače V/T (voltage/temperature). Červený slouží k připojení čidla napětí. To je položka TRA6543 senzor napětí.
Tento senzor se zapojuje mezi konektor akumulátoru a regulátoru. Jenže - jak si jistě všimnete, je to starý typ Traxxas, který u iD konektoru nejde použít, takže ho nepoužijeme vůbec, jde to nahradit jen kusem drátu.
Plochým šroubovákem vytlačíme z pouzdra konektoru regulátoru kontakty a na plusový vodič připájíme tenký kablík dlouhý asi 40 cm. Je úplně jedno, jaký použijeme, klidně 20AWG silikonový, prostě cokoliv. Je potřeba to pájet opatrně, aby byl spoj dostatečný, ale zároveň konektor neupadl od silového kabelu, samozřejmě to jde odpájet celé a udělat pořádně. Kablík protáhneme pod ložem akumulátoru k přijímači a jeho konec propojíme s červeným kabelem vycházejícím z čidla teploty - můžeme to udělat libovolně - pájet, nebo si tam dát protikus servokonektoru a zasmrštit do bužírky. Tady na fotce je to jen pracovně, ještě je třeba to protáhnout přes izolační krabičku.
Máme hotovo, po spojení s Traxxas Link může Dashboard vypadat třeba takto - měří se teplota a napětí baterie, je potřeba tam zadat správný typ - Lipol/NiMH a počet článků. U obou hodnot je možné nastavit varování. U Lipol doporučujeme jezdit do 3,5V na článek, při nižším vybití už nezískáme moc času navíc, ale naopak se baterie trochu poškozuje. NiMH můžeme vybíjet prakticky do nuly, sledování napětí pak slouží k odhadu zbývající doby jízdy.
Možná si říkáte proč nenamontovat také snímač otáček pro měření rychlosti výpočtem - to je ten druhý konektor RPM na přijímači. U TRX4 to nejde z důvodu dvoustupňové převodovky, takže by to měřilo blbě, převodovka navíc není na instalaci čidla uzpůsobená. Pro měření rychlosti je potřeba nainstalovat rozšiřující modul telemetrie a GPS senzor, což vyjde na nějakých 3700,- a pro expediční auto je to nesmysl. Jednodušší je pokud chcete měřit rychlost, naložit na auto libovolný mobil s GPS a pokud chcete měřit ujetou vzdálenost a zaznamenat trať, je možné použít nějaký GPS tracker a nebo také mobil se zapnutou aplikací mapy.
Pokud si uvedenou úpravu nechcete, nebo neumíte udělat sami, můžete se na nás obrátit a uděláme to za vás. No a pokud se chcete jen podívat, jak to funguje, přijďte do naší prodejny, kde je k dispozici TRX4 se vším tímto nainstalovaným.