!!! PRODEJNA KLATOVY otevřena pondělí a čtvrtek 10:00 -17:00, polední přestávka 12:30 - 13:15 !!!

Vybíráte RC auto? A co takhle expedice...

Předem upozornění: článek byl vydán již v roce 2020 a některé modely jsou zrušené, nebo nahrazené jinými. Každopádně šasi TRX-4 je v prodeji stále, liší se jen karoserie.

Tak, nová sezóna pro RC modely právě začíná a možná si kladete otázku jaké to auto si pro sebe nebo děti pořídit. Přemýšleli jste o expedicích? To je disciplína, simulující v malém měřítku skutečné výpravy s off road auty do divočiny. Jenže v tomto případě je onou divočinou všechno kolem vás - park, les, polní cesta, louka, ale i město, bahno, sníh - kdykoliv, kdekoliv. Nespornou výhodou expedičních modelů je fakt, že můžete jezdit naprosto všude na rozdíl od rychlých modelů, kde je často problém s tím, kde vůbec jezdit - pro auta s nízkým podvozkem potřebujete dráhu nebo upravenou plochu například se skoky a ta často není k dispozici, do těžšího terénu zase potřebujete výkonný model se střídavým motorem. To je důvod, proč jsou expedice tak oblíbené. Auta jezdí pomaleji, nehrozí tedy vážné či smrtelné úrazy :-), jen provozní opotřebení. A navíc - nepřestane vás to bavit, pořád budete objevovat nové výzvy co ještě se dá vyjet a jak daleko - mnohakilometrové procházky nejsou problém.

TRX_4lights

V expedicích jsou vlastně ještě dvě podkategorie aut - crawlery a klasické expedice. Crawlery - z naší nabídky například Losi Night Crawler nebo Maverick Scout jsou speciály do naprosto nejtěžšího terénu jako jsou skály, těžké bahno, kořeny stromů a podobně - takový trial s RC modelem. Tyhle auta mají trvale uzavřené diferenciály a šnekový náhon a jezdí opravdu pomalu - jen kolem 5 km/h. Stále mají zapnutou brzdu motorem, takže když pustíte plyn, stojí na místě bez volnoběhu. Nejsou moc vhodné na delší procházky, spíše pro zmíněný trial - ať na zahradě nebo ve skalách, ale třeba i v domě. Když se to umí, není problém jezdit po schodech nahoru a dolů.

summit16

Jistým mezistupněm mezi expedičními auty a crawlery je auto Traxxas Summit - to je sám o sobě unikát - obří kus, donedávna největší a také nejžádanější auto Traxxas. Má dálkově uzavíratelné diferenciály a dvoustupňovou převodovku, takže je schopen crawlingu i trochu rychlejší jízdy - na dvojku jede asi 25 km/h. Jeho možná trochu nevýhodou je velikost - je to opravdu macek s 2x vyšší hmotností než je průměrné auto v měřítku 1:10, potřebuje dvě baterie, takže má vyšší provozní náklady, ale zase projede všude - i tam, kde si klasický maketový expediční speciál už neškrtne. K dispozici je i jeho zmenšená verze 1:16 a to buď se střídavým motorem - to je spíše takový rychlý monster truck a nebo znovu obnovený model se stejnosměrným motorem, který se chová trochu jako velká verze, ale je také výrazně rychlejší. 

Tím se pomalu dostáváme k hlavnímu tématu tohoto článku - výběr modelu, pokud jste se rozhodli, že chcete expedice jezdit. První, co vás bude jistě zajímat je cena - zde důrazně varujeme před jakoukoli neznačkovou čínskou produkcí. Jeep Wrangler 1:8 58cm obrovské auto s nádhernými detaily za pouhých 2490,- toto nejsou modely, jsou to hračky. Vyrobené z obyčejných plastů, nemají tlumiče ale pouze imitace s pružinami - a hlavně většinou bez možnosti koupení náhradních dílů. Skvělé pro děti na zahradu jako hračka, ale i z 5 kilometrů dlouhé trasy byste to asi museli zpátky donést. I neznačková auta trochu dražší, které se tváří jako skutečné modely, jsou problematická - jediným smyslem jejich existence je obrat vás o peníze a dopřát vám chvilkové štěstí - ušetříte při nákupu, ale neužijete si žádnou zábavu, protože se to hned rozbije a budete velmi problematicky shánět náhradní díly, pokud vůbec jsou k dispozici. Vždycky na podobné argumenty říkáme lidem - kdyby tato auta byla tak skvělá, jak jejich výrobci a prodejci tvrdí, jistě by se prodávala mnohem lépe, než Traxxas - není to tak, všichni chtějí Traxxas, i když je dražší. Pokud si chcete expediční ježdění zkusit, ale máte omezený rozpočet, zkuste menší měřítko renomovaných výrobců - třeba zmíněný Summit 1:16 a nebo auto ECX Barrage. Je trochu menší, ale zvládne toho dost a je opravdu kvalitně udělané.

Traxxas_TRX4-1

Můžete si dovolit koupit luxusní velké auto jako třeba nový Mercedes třídy G AMG za 5 milionů? Ne? Tak si kupte luxusní Traxxas TRX-4 za 14 tisíc - dostanete jedno z nejlepších aut, jaké se dá vůbec koupit. Jistě, expediční auta dělá spousta firem - třeba Tamiya, HPI, Axial, Vaterra a další. Ale vzhledem k tomu, že si čtete tento článek, jste začátečník a pro začátečníky je Traxxas jako stvořený - o tom později. Nejde totiž jen o konstrukci modelu, ale také poprodejní podporu v podobě dostupnosti náhradních dílů. Tak třeba Tamiya vyrábí zajímavé expediční modely, jenže jsou trochu konstrukčně zastaralé - například jejich Hilux nebo Ford 350 - má to třístupňovou převodovku, listová pera a podobně - ale na trojku se to na asfaltu převrátí v každé zatáčce ... Axial a HPI jsou modly expedičních jezdců - no jo, ale sklady náhradních dílů těchto značek jsou skoro pořád prázdné, navíc podpora od dovozce je velmi vlažná. Naopak u Traxxasu je dostupné všechno a pořád.

Traxxas_TRX4-13

V následujících řádcích vám přiblížíme benefity modelu TRX-4, abyste viděli, co můžete za vaše peníze mít. Aktuálně je model dostupný ve třech verzích - Bronco, Defender a Tactical Unit (TU). První dvě jsou licencované, proto jsou dražší, TU je nelicencovaná fiktivní karoserie, takže levnější. Bronco má inovovaný typ podvozku, na kterém jsou namontovány blatníky (ve stejné verzi bude i stavebnice bez karoserie), TU a Defender mají blatníky namontované do karoserie. To jsou odlišnosti, vše ostatní je stejné. Karoserie Defender je zdaleka nejoblíbenější a všichni chtějí červenou barvu. Ano, vypadá dobře, ale mají to všichni :-) Přitom TRX-4 má s karoserií Defender horší jizdní vlastnosti, než s dalšími dvěmi - vzhledem k mohutnému oplastování, zahrádce a maketovým doplňkům má výše postavené těžiště a je o 250g těžší než TU, takže jede kratší dobu a snadněji se převrátí ve velkých náklonech. Bronco má lehkou karoserii standardního typu bez těžších plastových dílů, takže má stejné jízdní vlastnosti jako TU. Rozdíly jsou samozřejmě malé, ale jsou.

Traxxas_TRX4-3

Na Defender jde namontovat kompletní sada LED osvětlení - přední a zadní reflektory, LED reflektor na zahrádku a osvětlení podběhů. Na TU nejde namontovat nic, kromě osvětlení kol, ale jde to řešit např namontováním LED lišty pomocí vrutů. Na Bronco speciální sada teprve bude, nyní můžete třeba namontovat zahrádku KillerBody a na ni LED lištu. 

Traxxas_TRX4-9

Tak, tolik k rozdílům a teď co mají společné - TRX-4 má spoustu vychytávek na podvozku - dvoustupňovou převodovku, která se ovládá kolébkovým přepínačem na vysílači - na dvojku jede kolem 20 km/h což se zdá málo, ale vzhledem k měřítku je to pěkně maketová rychlost 90 km/h. Je to rychlost průměrného cyklisty. Druhou ovládanou funkcí jsou dálkově ovládané uzávěrky diferenciálů - to je uzamčení protáčení kol na jedné nápravě - zadní nebo obě uzavřené nebo oba otevřené. Otevřené diferenciály jsou pro jízdu v běžném terénu a po silnici, pokud potřebujete vyjet něco, kde je třeba jedno kolo ve vzduchu, prostě si přepnete páčku, diferenciál se zamkne a náhon jde na obě kola nápravy rovnoměrně. Pokud nevíte tak diferenciál umožňuje rozdílnou rychlost otáčení kol v zatáčkách.

Traxxas_TRX4-11

Velkou inovací jsou nápravové převodovky, které zvyšují světlou výšku auta a zvyšují točivý moment kol. Umožňuje to mít světlou výšku auta stejnou, jakou mají modely s mnohem většími koly, takže se zvyšuje průchodnost terénem. Kola mají úhel natáčení 45 stupňů, což umožňuje poloměr zatáčení kolem jednoho metru - žádné jiné auto nemá takový rejd.

Traxxas_TRX4-5

Regulátor otáček umožňuje 5 jízdních režimů - crawling s aktivním bržděním na svahu, sport s dojezdem na volnoběh, závodní bez zpátečky, trail mód s brzdou při puštění plynu a tréninkový mód pro děti. Motor je klasický stejnosměrný s 21 závity, ale pozor, má kvůli nápravovým převodovkám obrácené otáčky. Vynikající u Traxxasu je vysílač TQi. U TRX-4 je použit čtyřkanálový, kdy se ovládá řízení, plyn, řazení a diferenciál. Vysílač obsahuje multifunkční kolečko, kterým si můžete nastavovat libovolnou funkci - například tempomat, kdy aut trvale jede nějakou rychlostí a vy nemusíte držet stlačený plyn. Pro plné využití možností modelů doporučujeme přikoupit Bluetooth modul, potom je možné spojit vysílač s mobilní aplikací Traxxas Link, ve které si nastavíte libovolné parametry auta a můžete sledovat třeba rychlost, teplotu motoru a podobně - na tyto věci je třeba dokoupit příslušná čidla. Může to vypadat zpočátku poměrně složitě, klidně se na nás obraťte, rádi poradíme.

Traxxas_TRX4-8

Velkou výhodou expedičních aut je velmi dlouhá doba jízdy. Na dvoučlánkový lipol akumulátor s kapacitou 5800 mAh je schopný jet až 2 hodiny, takže s dvěma baterkami máte o zábavu postaráno na celé odpoledne. U klasického rychlého modelu máte dvě baterky za hodinu prázdné. Baterie ani nabíječka není součástí sady, doporučujeme originální Traxxas iD baterie a iD nabíječ, tyto baterie si můžou nabíjet i děti, protože nabíječka sama nastaví nabíjecí parametry, protože pozná typ připojeného akumulátoru.

O TRX-4 by se daly popsat romány - nejlépe uděláte, když se zastavíte v naší prodejně a my vám tam vše ukážeme a vysvětlíme - vše pro Traxxas máme skladem. No a pokud jste z daleka nevadí - udělejte objednávku - odesíláme hned, k modelům od nás navíc dostanete zákaznickou kartu, která vás opravňuje ke zvýhodněnému nákupu náhradních dílů a vzdálené podpoře k vašemu modelu.

Takže expedicím zdar a s TRX-4 obzvlášť!