TRX-4 je bezpochyby výborný model a opravdový trhák, obzvlášť oblíbený mezi začínajícími a svátečními jezdci. Má však jeden neduh, který je momentálně hůře řešitelný z důvodu nedostupnosti náhradních dílů, a tím je nedostatečně dimenzovaná páka serva řízení. Stejný problém jsme řešili u Losi Rock Rey. Článek je určený začátečníkům, zkušenější uživatelé si jistě poradí sami.
Páka serva je z plastu a je bez osazeného servosaveru, takže se po kratší či delší době a jízdě v hrubším terénu ozubení na páce ošoupe a řízení přestane fungovat. Na tuto závadu se nevztahuje záruka, pokud budete jezdit opatrně, ozubení to vydrží. Plastová páka je ale také záměr, aby se raději zničila páka za 79,- korun, než drahé kovové převody serva nebo motor v servu, servosaver tam není osazen z důvodu přesnějšího řízení bez vůlí při expedičním ježdění.
Pokud máte model model nový a chcete, aby vám páka déle vydržela, demontujte servo a zkontrolujte její dotažení, případně ji přilepte modrým lepidlem na šroubové spoje. Demontáž je jednoduchá, potřebujete pouze imbusový šroubovák 2 a 2,5 mm. V prvním kroku odmontujte kulový čep na konci páky a v dalším 4 šrouby s imbusem 2,5 mm, které drží servo. Je to velmi jednoduché, nemusí se nic jiného demontovat.
To potom vyndáte jakoby vyklopením, páka je stále nasazená. Nyní si např. lihovým fixem něbo nějakým vrypem označíte polohu páky na servu a můžete ji sundat, jde to lehce.
Tady již vidíte ozubení, které je ještě v pořádku. Tato setová páka je úplný základ a skutečně se od ní nečeká delší životnost, robustnější páky jsou celokovové nebo mají kovovou vložku s většími zuby na obvodu.
Pokud tedy máte model nový, kápněte dovnitř trochu lepidla na šrouby, ale jen tolik, aby náhodou nesteklo a nezalepilo výstupní hřídel serva. Pořádně utáhněte (můžete ještě přidat lepidlo na závit šroubu) páku nasaďte zpět a namontujte celé servo v opačném pořadí do modelu. Vzhledem k tomu, že jste si označili polohu páky, není ani nutné model zapínat nebo rozebírat krabičku přijímače a nastavovat středovou polohu pomocí servotesteru.
Pokud je již ozubení zničené a auto nezatáčí je nutná výměna páky, přilepení v tomto případě výměnu jen oddálí. Originální náhradní díl je často nedostatkový, takže si musíme pomoci jinak. Můžete buď osadit jinou páku z plastu, nebo kovovou. Musí však mít 25 zubů - tj. tisícihran Futaba, rozteč mezi otvory max. 22 mm a závit pro kulový čep M3. Rozteč nemůže být větší, protože by se kola natáčela v příliš velkém úhlu a spojovačka by narážela do diferenciálu a servo by bylo v krajních polohách přetížené. Samozřejmě to jde řešit omezením výchylek serva pomocí Traxxas Link, ale ne každý má ve vysílači Bluetooth modul, takže prostě použijte páku s roztečí max. 22 mm. Spojovačka má kulový čep, takže na tvaru páky nezáleží.
A zde už to vidíte namontované, omlouváme se za ne příliš dokonalý záběr. Pokud budete montovat páku na servo, kde již je původní hnutá, je třeba před její montáží zapnout model, nastavit trim řízení do nuly a teprve potom páku namontovat do takové polohy, aby kola byla při neutrálu řízení rovně. Zbytek se vyrovná trimem.
Pokud použijete tuto nebo nějakou podobnou kovovou páku je třeba dát větší pozor při načáčení kol v obtížném terénu. Nestane se vám, že by tato páka povolila, pokud však budete natáčet zablokovaná kola, např. zaklíněná mezi nějakými kameny nebo kořeny, může se stát, že nevydrží převody serva, nebo se spálí jeho motor, takže na to pozor, ostatně ve skutečném autě s posilovačem řízení taky asi nebudete točit volantem, když máte někde zaklíněné kolo, ale nejprve si vycouváte.