!!! Prodejna Klatovy - v červenci a srpnu bude otevřeno pouze v pondělí 9:00 - 17:00. Objednávky z eshopu v červenci a v srpnu odesíláme pouze v pondělí !!!

Doporučení k používání stabilizací SAFE Select

Na jednom RC diskuzním fóru se objevil příspěvek o tom, že uživatel opakovaně havaroval s modelem E-Flite Maule M7 BNF se systémem SAFE Select. Jednou se setovým přijímačem AR636A a podruhé s plnou verzí přijímače AR636 s nahraným softwarem pro tento model. Průběh pádu modelu byl takový, že točil na přistání a v poslední zatáčce na finále se model propadl po křídle s tím, že jedno křidélko mělo plnou výchylku. Poté na zemi vše fungovalo normálně (ono to samozřejmě fungovalo normálně i během letu, o tom dále).

EFL5350-1

Vzhledem k tomu, že se to stalo prakticky stejně se dvěma přijímači, můžeme prakticky vyloučit závadu elektroniky. Příčina pádu je zřejmá - jak uživatel zmiňuje, v obou případech nalétával před poslední zatáčkou s větrem v zádech, takže rychlost vůči vzduchu byla o rychlost větru snížená. Při samotné zatáčce kdy proběhlo další zpomalení letu vůči vzduchu i zemi se proto model dostal pod pádovou rychlost a samozřejmě se propadl po křídle. Stalo by se to s modelem se stabilizací i bez ní, je to jen fyzika.

Upozorňujeme na to, že stabilizace SAFE není autopilot, slouží k omezení letové obálky tak, aby uživatel, který ještě není seznámen s chováním modelu, měl více jistoty v kritických fázích letu, kterými jsou start a přistání, případně pokud jsou tyto úkony prováděny v silném větru. Jak jsme se přesvědčili sami s modelem Commander - se SAFE jsme normálně odstartovali i v případě, že model měl zcela špatně těžiště a navíc foukal silný boční vítr, na což se přišlo po vypnutí SAFE v bezpečné výšce. Bez SAFE by se v podobných podmínkách první let zcela jistě neuskutečnil.

SAFE systém nemůže z principu věci reagovat na ztrátu vztlaku, takže u pokročilejších modelů, jakými je i MAULE, vás tento systém v podobných případech nezachrání. Vždy je třeba létat tak, jak byste létali s vypnutou stabilizací, po křídle pod minimální rychlostí propadají všechna letadla, kromě těch, která jsou přímo pro začátečníky určená - správněji jejich pádová rychlost je tak malá, že se pod ní prakticky nemůžou dostat s jedinou výjimkou a tou je právě točení na minimální rychlosti s větrem v zádech. Takže na toto pozor, v tomto případě vám může spadnout i Carbon Cub S+ s GPS a možností automatického přistání - aby se to nestalo, musel by mít ještě pitotovu trubici a rychloměr s možností automatického přidání plynu.

Ve zmíněmém diskuzním vlákně se samozřejmě a jako vždy objevila i hromada názorů toho typu, že stabilizace jsou k ničemu a jen kazí "správné" pilotní návyky + stejné množství doporučení na koncepčně zastaralé cvičné modely. To jsou samozřejmě popletené bláboly většinou lidí, kteří tyto nové modely se SAFE ani neviděli, natož vyzkoušeli. Jedná se o vynikající systém, který usnadní začátky s novým modelem, umožní létat i v nevhodných povětrnostních podmínkách a ve výsledku ušetří uživateli spoustu peněz například i za více cvičných modelů, které až tak nebaví. Pokud by to nefungovalo, nebyly by modely Horizon Hobby se SAFE systémem celosvětově nejprodávanější modely letadel vůbec, o čemž vypovídá třeba absolutní vyprodání větroně Conscendo SAFE. Samozřejmě je však třeba postupovat rozumně a uvědomit si, že SAFE není autopilot. Koneckonců je na každém, zda bude postupovat při svém koníčku moderně a rychleji, a nebo stabilizace používat nebude a pojede si postaru pěkně pomalu, nikomu nic nenutíme, každý ať se rozhodne sám.

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení