Doporučení k používání stabilizací SAFE Select

Na jednom RC diskuzním fóru se objevil příspěvek o tom, že uživatel opakovaně havaroval s modelem E-Flite Maule M7 BNF se systémem SAFE Select. Jednou se setovým přijímačem AR636A a podruhé s plnou verzí přijímače AR636 s nahraným softwarem pro tento model. Průběh pádu modelu byl takový, že točil na přistání a v poslední zatáčce na finále se model propadl po křídle s tím, že jedno křidélko mělo plnou výchylku. Poté na zemi vše fungovalo normálně (ono to samozřejmě fungovalo normálně i během letu, o tom dále).

EFL5350-1

Vzhledem k tomu, že se to stalo prakticky stejně se dvěma přijímači, můžeme prakticky vyloučit závadu elektroniky. Příčina pádu je zřejmá - jak uživatel zmiňuje, v obou případech nalétával před poslední zatáčkou s větrem v zádech, takže rychlost vůči vzduchu byla o rychlost větru snížená. Při samotné zatáčce kdy proběhlo další zpomalení letu vůči vzduchu i zemi se proto model dostal pod pádovou rychlost a samozřejmě se propadl po křídle. Stalo by se to s modelem se stabilizací i bez ní, je to jen fyzika.

Upozorňujeme na to, že stabilizace SAFE není autopilot, slouží k omezení letové obálky tak, aby uživatel, který ještě není seznámen s chováním modelu, měl více jistoty v kritických fázích letu, kterými jsou start a přistání, případně pokud jsou tyto úkony prováděny v silném větru. Jak jsme se přesvědčili sami s modelem Commander - se SAFE jsme normálně odstartovali i v případě, že model měl zcela špatně těžiště a navíc foukal silný boční vítr, na což se přišlo po vypnutí SAFE v bezpečné výšce. Bez SAFE by se v podobných podmínkách první let zcela jistě neuskutečnil.

SAFE systém nemůže z principu věci reagovat na ztrátu vztlaku, takže u pokročilejších modelů, jakými je i MAULE, vás tento systém v podobných případech nezachrání. Vždy je třeba létat tak, jak byste létali s vypnutou stabilizací, po křídle pod minimální rychlostí propadají všechna letadla, kromě těch, která jsou přímo pro začátečníky určená - správněji jejich pádová rychlost je tak malá, že se pod ní prakticky nemůžou dostat s jedinou výjimkou a tou je právě točení na minimální rychlosti s větrem v zádech. Takže na toto pozor, v tomto případě vám může spadnout i Carbon Cub S+ s GPS a možností automatického přistání - aby se to nestalo, musel by mít ještě pitotovu trubici a rychloměr s možností automatického přidání plynu.

Ve zmíněmém diskuzním vlákně se samozřejmě a jako vždy objevila i hromada názorů toho typu, že stabilizace jsou k ničemu a jen kazí "správné" pilotní návyky + stejné množství doporučení na koncepčně zastaralé cvičné modely. To jsou samozřejmě popletené bláboly většinou lidí, kteří tyto nové modely se SAFE ani neviděli, natož vyzkoušeli. Jedná se o vynikající systém, který usnadní začátky s novým modelem, umožní létat i v nevhodných povětrnostních podmínkách a ve výsledku ušetří uživateli spoustu peněz například i za více cvičných modelů, které až tak nebaví. Pokud by to nefungovalo, nebyly by modely Horizon Hobby se SAFE systémem celosvětově nejprodávanější modely letadel vůbec, o čemž vypovídá třeba absolutní vyprodání větroně Conscendo SAFE. Samozřejmě je však třeba postupovat rozumně a uvědomit si, že SAFE není autopilot. Koneckonců je na každém, zda bude postupovat při svém koníčku moderně a rychleji, a nebo stabilizace používat nebude a pojede si postaru pěkně pomalu, nikomu nic nenutíme, každý ať se rozhodne sám.