Tolik variant jednoho modelu, kdo se v tom má vyznat?
Pokud uvažujete o koupi RC auta a moc toho o jejich technice nevíte, mohl by vám pomoci tento přehled. Proč vlastně mít auto? Protože je to skvělá zábava v podstatě nezávislá na počasí. Můžete jezdit ve sněhu, v dešti, ve větru, po tmě, můžete jezdit 365 dní v roce, na rozdíl od letadel, kde je možný počet letových dní značně omezený.
No jo, ale jak se v tom vyznat, když například oblíbeného modelu Traxxas Slash v měřítku 1:10 je v nabídce aktuálně 12 variant a 3 spalovací navrch. Od spalovacích vás rovnou odradíme, to není věc na rekreační občasné poježdění, to je pro nadšence, o nitro pohonu je třeba něco vědět, pečovat o motor, filtry a tak dále, je s tím mnohem víc práce, takže zbývá vybrat si z oněch dvanácti variant. Slash můžete mít v cenovém rozpětí od zhruba 7500 do 17000 korun, tedy rozpětí značné. Je to podobné jako u velkých aut, například trojkové BMW můžete mít za 800 tisíc, ale také za 2 miliony. Kastle je víceméne podobná, liší se tím, co najdeme pod kapotou.
Pojďme si to projít pěkně odspodu. Základní model Slashe toho pod kapotou moc nemá. NiMH baterka, přijímač ve vodotěsném pouzdře, stejnosměrný motor Titan 550, stejnosměrný regulátor, servo řízení a standard Traxxas konektor. Pohon je 2WD, maximální rychlost kolem 50 km/h. Spoutě lidí to ale stačí, protože se i s tímto základem moc dobře vyblbnou.
Náhon na dvě kola je konstrukčně jednoduchý, nevyžaduje moc složitou údržbu, je tam méně věcí, které se můžou pokazit. Stejnosměrný pohon je výrazně levnější než střídavý, ovšem za cenu nižšího výkonu. Pro stejnosměrný pohon jsou vhodné levnější NiMH akumulátory, nenáročné na skladování a správné nabíjení. Občas si zajezdíte, odpojíte baterku a na auto můžete zapomenout. Přesto nic na autě není ošizené, konstrukce je z plněného nylonu, lehká a pevná, v podstatě stejná jako u dražších modelů.
Když přitlačíme o pár tisíc, dostáváme se do kategorie střídavých motorů Velineon. Správně by to mělo být bezkartáčových motorů, ale označení střídavé je zde zažité, tak u něj zůstaneme. Střídavý pohon má mnohem větší výkon, takže se nám zlepší zrychlení a maximální rychlost, motor je spolehlivější a prakticky bezúdržbový. Stále je to ale pohon jen na zadní kola. Tato sada dále obsahuje vysílač s možností instalace Bluetooth modulu pro přenos telemetrických dat na displej telefonu a samotné auto má systém TSM - Traxxas Stability Management.
Je to podobný systém jako AVC u rádií Spektrum - stabilizace, která umožní jezdit rychleji do zatáček, zabraňuje prokluzu při rozjezdu, smykům na kluzkém povrchu a podobně. Auto má nové šasi s nízkým těžištěm pro zajištění lepších jízdních vlastností a samozřejmě také on board audio.
Když přihodíme další tisícovku, dostaneme totéž auto s náhonem na všechna čtyři kola, když přidáme ještě jednu, dostaneme navíc on board audio. Náhon na všechna čtyři se může zdát jako jasná volba, ale nemusí tomu tak být, protože jízda s náhonem jen na zadek může být pro spoustu lidí zábavnější, je to trochu těžší takže je co se učit.
Středem šasi prochází hnací hřídel přední nápravy, takže se baterka přesouvá na jednu stranu a zbytek elektroniky na druhou. Nespornou výhodou 2WD je menší složitost pohonu, nižší hmotnost vozu a samozřejmě levnější údržba. Z toho plyne, že předchozí model 2WD se střídavým motorem může být pro hodně lidí tou nejlepší volbou. Jen pro střídavý motor má smysl používat Lipol baterie - jsou lehčí, dají vyšší výkon a mají vyšší napětí - s tříčlánkem 11,1V může Slash upalovat až 100 km/h.
Na nejvyšším stupni, srovnatelném s oním zmíněným BMW M3 stojí Slash Ultimate. Náhon 4WD, OBA, TSM, Bluetooth modul ve vysílači a telemetrická čidla v základu, spousta hliníkových tuningových dílů, možnost osazení diferenciálu místo třecí spojky atd., obrovské množství možností nastavení, prostě ultimátní kus za 17000 pro fajnšmekry.
Tolik tedy letmý přehled o možnostech, další typy aut Traxxas už tolik variant nemají, ale obvykle je možnost volby mezi stejnosměrným a střídavým motorem, osazením TSM stabilizace a bluetooth modulu. On board audio je k dispozici jen u Slashe, protože má pro tuto funkci vhodnou karoserii, která slouží jako rezonanční skříň.
Auta Traxxas jsou dostupná i v menším provedení - v měřítku 1:16 - příště se podíváme na ně. Platí zde totiž oblíbené rčení o malém kašpárkovi a velkém divadle - za menší peníz můžete mít lepší techniku a vyšší výkon v poměru ke hmotnosti auta. Každopádně s každým autem si užijete parádní zábavu, tak to zkuste, když není počasí na lítání!