Spalovací RC auta na nitro paliva - přehled pro začátečníky

Do našeho obchodu chodí spousta lidí, kteří projevují zájem o spalovací auta se žhavícími motory. Elektrika jim připadá nevýkonná, chtějí prostě něco, co smrdí, dělá kravál a má vyšší výkon. S tím výkonem už to není, co bývalo, výkonný "střídavý" pohon je stejně, ne-li více výkonný, než žhavík, nemluvě o jednoduchosti provozu. Přesto mají spalováky něco do sebe, nyní již jsou opět zcela dostupná legální "opapírované" paliva 16 a 25% nitro, tak vlastně proč ne. Ony ty spalováky mají stále něco do sebe, navíc poměr pořizovací cena / výkon je u spalováků lepší (provozní náklady zatím nebudeme uvažovat). 

V tomto přehledu si na případu konkrétního modelu ukážeme, s čím musíte při provozu nitro auta počítat a na co se připravit.

Na tomto obrázku vidíte šasi modelu Traxxas Slayer 4x4 TSM - je to nejpokročilejší auto Traxxas se žhavícím motorem. Čísly jsou označeny jednotlivé komponenty a níže si je popíšeme.

Traxxas_Slayer

Jak vidíte, proti elektrice se to liší dost, složitější je konstrukce, provoz i údržba, ovšem provoz takového auta je zábavnější, je třeba se tomu víc věnovat a piplat si to - je to stejné, jako u letadel - provoz elektriky je takový instantní, toto je ta pravá modelařina.

1. Přijímač a přijímačová baterie

U elektro modelu přijímačová baterie není - napájení přijímače a serv zajišťuje hlavní pohonný akumulátor přes tzv. BEC obvod, který mění napětí tohoto akumulátoru na 4,8V. Jelikož spalovák pohání spalovací motor, přijímač a serva se napájí samostatnou baterií - v tomto případě 4 kusy tužkových AA článků, které jsou vloženy do klece pod tímto krytem. Buď můžeme použít alkalické baterie, nebo dobíjecí. Například model T-Maxx má na krytu konektor pro jejich dobíjení. Tento bod je asi jasný, jdeme dál.

2. Žhavící motor - v tomto případě Traxxas 3.3

3.3 = 3,3 kubického centimetru, to je objem spalovací komory. Je to výkonnější pohon, Slayer s ním dosahuje rychlosti až 85 km/h. Druhým - slabším pohonem Traxxas je 2.5. Palivem tohoto motoru je metylalkohol ve směsi s 12% syntetického oleje pro mazání a 15 - 30% nitrometanu, který velmi jednoduše řečeno palivo okysličuje a tím zajišťuje vyšší výkon. Letecká žhavící paliva používají menší procento nitrometanu - i jen kolem 2-5%. Čím více této složky, tím vyšší výkon motoru a samozřejmě vyšší cena paliva. Pro běžné použití stačí 16%. Nitrometan je vysoce korozivní látka, takže motor je třeba po každé jízdě konzervovat speciálním after run olejem, který zamezí korozi. Pár kapek se vstříkne do karburátoru, při delší odstávce je třeba vyšroubovat svíčku a aplikovat olej i do spalovací komory.

Důležitou věcí u nového motoru je tzv. záběh, který není radno podcenit - jednotlivé komponenty se musí usadit a navzájem zaběhat, je to poměrně zdlouhavé a spotřebuje se při tom 5 nádrží paliva. Pokud to provedeme špatně nebo vůbec, může se motor zničit - zadřít.

3. Palivová nádrž

Je to samozřejmě obdoba akumulátoru - zásobárna paliva - energie. Energetická hustota benzínu nebo nitropaliva je stále výrazně vyšší, než elektrolytu v baterii, takže výhodou je nižší hmotnost - i když zase je těžší motor, tak to vyjde hmotnostně skoro nastejno. Výhodou ale je rychlá připravenost k jízdě, stačí natankovat, nemusíme čekat na nabití. V tomto případě má nádrž objem 150 ml a vystačí na 8 - 15 minut jízdy, samozřejmě záleží, jak tomu budete "nakládat" je to stejné, jako u velkého auta, počítejte, že vás na palivu bude ona čtvrthodina ježdění stát kolem 40 korun.

4. Převodovka

Slayer má dvourychlostní automatickou převodovku a nemá zpátečku, takže jezdí jen dopředu,dosahuje ale vyšších rychlostí. Například model T-maxx má místo dvourychlostní převodovky jednorychlostní se zpátečkou, která je ovládána přepínačem na rádiu. Nejprve je nutné zcela zastavit, zařadit a pak je možné couvat. To je značná nevýhoda proti elektrice, kde brzdíme motorem a změna směru otáčení motoru je okamžitá. Točivý moment z motoru se přenáší na pohonné ústrojí pomocí automatické spojky.

5. Výfuk

To je důležitá součást pohonu. Nejen, že tlumí hluk z motoru, ale u dvoutaktního motoru je nedílnou součástí spalovacího procesu, protože pomáhá odtáhnout spaliny a natáhnout z karburáturu novou směs paliva. Zároveň se z něho tlakuje nádrž, což zajišťuje plynulý přísun paliva do motoru, protože ten nemá palivovou pumpu - přetlak v nádrži tlačí palivo do karburátoru. Palivová soustava musí být dokonale těsná Krátká poznámka ke karburátoru - ten vytváří spalitelnou směs paliva se vzduchem - jakousi mlhu. Je třeba ho seřizovat pomocí dvou jehel podle aktuální teploty a vlhkosti vzduchu, abyste poznali, co máte udělat, když motor poběží špatně, je třeba určitá praxe, ovšem pro uklidnění - Traxxas má výborně zpracovaný manuál, kde je vše popsáno.

6. Vzduchový filtr

Do motoru ne nesmí dostat žádná nečistota, což je zajištěno tímto filtrem. Letecké motory ho nemají, přece jen se ve vzduchu obvykle moc prachu nevyskytuje. Zhruba po každé hodině ježdění je třeba filtr prát v mýdlové vodě, vysušit a znovu napustit speciálním olejem - ten odfiltruje i nejmenší prachové částečky. Péče o vzduchový filtr je naprosto nezbytná.

7. Startér

Traxxas má asi nejlépe vyřešené startování. Žhavící motory totiž nemají aktivně jiskřící zapalovací svíčku, jako benzíňáky, ale jen svíčku žhavící, která se udrží žhavá od předchozí exploze paliva až do dalšího spalovacího cyklu a tak se od ní zapálí nová dávka paliva. Při prvním zapálení je však třeba ji předžhavit - k tomu slouží tzv. externí žhavení - Traxxas to nepotřebuje, protože to je vyřešeno tzv. EZ start systémem - ten obsahuje navíc i elektrický motor, který vlastní motor rozběhne. Nepotřebujeme tedy tahový startér - tu šňůru a nebo externí startér v podobě boxu nebo jakési "aku vrtačky" Do konektoru 7 na pravé straně stačí připojit EZ startér, který je součástí balení a stisknout tlačítko. Svíčka se předžhaví a motor natočí - jednoduché a funkční. Jestliže motor běží samostatně, je třeba ho také nějak zastavit - u letadel se dá namixovat do vysílače tzv. cut off - kdy se po stisknutí přepínače karburátor zcela zavře a motor chcípne, nemusíme tak sahat do prostoru motoru, kde hrozí úraz od vrtule. U aut je to jednodušší - na palivové hadici je jednoduchý klips, kterým se přeruší dodávka paliva a motor zhasne - na fotce je to to červené u čísla 3. 

8. Servo karburátoru

U elektrického pohonu zajišťuje řízení otáček regulátor, u spalováku karburátor. Jeho škrtící klapka je ovládána tímto servem, které je napojeno i na kotoučovou brzdu, takže pokud pohneme plynovou pákou od sebe, zavře se karburátor a zároveň se začne brzdit.

9. Kotoučová brzda

Elektrická auta brzdí motorem, který má vzhledem k principu činnosti i velmi silný brzdný účinek, když je třeba. Spalovák ne, takže je třeba brzda. Detail vidíme na tomto snímku, ostrost brzd se nastavuje tím šedým točítkem s pružinou. Je to jednoduchý mechanický převod od serva karburátoru.

Traxxas_Slayer-1

10. Sevo řízení

Tato součást je stejná u aut s elektrickým i spalovacím pohonem, samozřejmě slouží k natáčení předních kol. Do tohoto modelu - stejně jako do většiny aut Traxxas je možné na druhou stranu osadit druhé servo a tím zdvojnásobit točivý moment - samozřejmě, že serva musí být stejná. Důležité je poznamenat, že pro auta není možné používat letecká serva, i když mají stejný moment - sílu. Samozřejmě pro nenáročné nebo dočasné použití to jde, ale ne pro dlouhodobé. Letecká serva mají menší odolnost proti vibracím a rázům od kol, autová jsou obvykle navíc vodotěsná. Autová serva s kovovými převody mají vždy jedno kolečko v převodech plastové, takže v případě přetížení se tohle jediné očeše a nezničí se celá převodovka. Pro hobby ježdění není navíc servo s koovovými převody žádná výhra, protože plasty jsou dnes již velmi odolné, pomáhají tlumit vibrace a rázy od kol, serva jsou levnější a pro běžný provoz zcela dostačují.

Tolik krátký přehled, udělejte si obrázek sami, zda je pro vás spalovák vhodný a máte dostatek času se mu věnovat, v dalších článcích si budeme popisovat blíže jednotlivé součásti spalovacího pohonu - karburátor a nastavování, péči o motor a podobně.